Zoals velen van jullie weten, ben ik een gewichtsverliesjunkie, maar ik experimenteer ook graag met mijn auto om nieuwe dingen te leren. De EVAP-canister plaagt me al een tijdje omdat hij er gewoon zit en gewicht toevoegt aan mijn auto. Nou, uit verveling zei ik fuck it en haalde hem van mijn auto af.
Ik wist dat er CEL's zouden komen en iedereen met de knock CEL mod raakt geĂŻrriteerd als de CEL niet uitgaat. Dus ik was vastbesloten om de CEL's kwijt te raken. Er is geen knippen van draden nodig, dus doe het niet.
Welnu, je eerste stap is om de hele canister te verwijderen. Als je niet weet waar hij zit, zit hij achter de rechterachterband van de bestuurder. Het helpt als je de achterbumper verwijdert. Er is maar één set elektrische draden die naar de EVAP-canister gaan, en dat is om de VENT-solenoïde te besturen (ik schrijf het met hoofdletters omdat het belangrijk is). De canister is vrij eenvoudig te verwijderen, 3 bouten houden hem aan de auto vast. Zodra je die 3 bouten hebt verwijderd, hangt hij aan de buizen. De volgende stap is om de buizen van de canister te verwijderen.
De zachte grote buis die van de canister naar een witte "plug" gaat die in het frame zit, trekt er zo uit. Knip deze zachte grote buis NOG NIET af. De kleine harde buis komt op dezelfde manier los als de brandstoftoevoerleiding van de brandstofrail komt. Ik ga ervan uit dat je weet hoe dat moet. De laatste buis is een harde grote buis met een fitting aan elk uiteinde. Als je naar de fitting kijkt, zie je 2 "knoppen" aan weerszijden. Wat je moet doen, is HARD op die knoppen DRUKKEN, dan komt de leiding los.
Nu je de canister en volledig hebt, kun je de solenoïde van de canister losdraaien, je hebt hem nodig. De kleine harde leiding voert de brandstofdampen naar het inlaatspruitstuk. Je kunt de hele leiding kwijtraken (niet alleen het plastic deel, maar ook de metalen buis die parallel loopt aan de remleidingen tot aan de voorkant van de auto). De grote harde leiding kun je weggooien. Zoals ik al zei, de grote zachte buis is degene die je nodig hebt. Er zijn 2 grote zachte buizen, één aan elke kant van de zwarte cilinder. Je hebt de langere nodig die een U-vorm heeft. Gooi de zwarte cilinder en de korte zachte leiding weg. Knip de lange zwarte buis zo af dat je alleen een L-vorm hebt (zie foto hieronder).
Het volgende deel is een beetje vervelend. Je moet de grote zachte buis op de inlaat van de vent-solenoĂŻde (de kant met de O-ring) krijgen. Verwijder de O-ring. Ik gebruikte gewoon wat speeksel en een platkopschroevendraaier om hem erop te krijgen. Als hij er eenmaal op zit, kun je een wormwielslangklem gebruiken om hem vast te klemmen, of je kunt een tie-wrap gebruiken zoals ik deed. De tie-wrap was voor mij gemakkelijker.
Vervolgens schroef je de solenoĂŻde aan de auto. Er zijn 2 witte beugels die naar beneden hangen en perfect werken. Draai de bout NOG NIET helemaal vast. Duw het andere uiteinde van de grote zachte buis op de ontluchtingsbuis van de brandstoftank. Hij is zwart en loopt omhoog in de achterwielkast. Het is moeilijk te missen, want het deel van de buis waarop je de grote zachte buis moet duwen, is zilverkleurig. Zet hem daar vast met een slangklem.
De reden dat je dat allemaal moet doen, is dat het EVAP-systeem periodiek de solenoĂŻde sluit en vervolgens de druksensor van de brandstoftank meet om op lekken te testen. Dus wat je moet doen, is de EVAP-solenoĂŻde in lijn brengen met de ontluchtingsslang en dat zou de druksensor moeten misleiden. Het verwijdert de evap-canister, maar houdt alle componenten aan het praten.
Trek de bout aan waarmee de solenoĂŻde aan de auto is bevestigd. Zorg ervoor dat de elektrische draad is aangesloten op de solenoĂŻde. Dat deel is klaar. Je kunt nu naar de voorkant van de auto gaan en daar een paar leidingen kwijtraken. Er is een EVAP-regelklep (het is een solenoĂŻde die er net zo uitziet als de fabrieksboostregel-solenoĂŻden). Haal de stekker eruit en verwijder vervolgens alle buizen waaraan de solenoĂŻde is bevestigd. Er is een kleine zwarte en rode cilinder die je zult zien, gooi die niet weg, het is een terugslagklep en je hebt hem misschien nodig voor iets anders.
Hoe dan ook, knip een recht stuk van de vacuĂĽmleiding van ongeveer 2-3" lang af. Dat is je plug voor de open buis die uit het inlaatspruitstuk steekt. Zoek iets dat in de vacuĂĽmleiding past en hem afsluit (niet je penis :dancebanana
. Doe een slangklem om je plug, schuif de vacuĂĽmleiding op de open buis op het inlaatspruitstuk en doe daar een slangklem omheen.
Je moet de solenoĂŻde weer aansluiten, anders geeft hij een CEL. Ik heb de solenoĂŻde gewoon helemaal uit elkaar gehaald, zodat ik alle onnodige rommel kwijt kan. Toen heb ik hem met tie-wraps vastgemaakt aan de draden die naar de MAT-sensor gaan.
Nu ben je het EVAP-systeem kwijtgeraakt en hoef je geen codes uit te schakelen zoals bij de Evo 8's en 9's :thumbup:
Als je vragen hebt, stel ze gerust.
Ik wist dat er CEL's zouden komen en iedereen met de knock CEL mod raakt geĂŻrriteerd als de CEL niet uitgaat. Dus ik was vastbesloten om de CEL's kwijt te raken. Er is geen knippen van draden nodig, dus doe het niet.
Welnu, je eerste stap is om de hele canister te verwijderen. Als je niet weet waar hij zit, zit hij achter de rechterachterband van de bestuurder. Het helpt als je de achterbumper verwijdert. Er is maar één set elektrische draden die naar de EVAP-canister gaan, en dat is om de VENT-solenoïde te besturen (ik schrijf het met hoofdletters omdat het belangrijk is). De canister is vrij eenvoudig te verwijderen, 3 bouten houden hem aan de auto vast. Zodra je die 3 bouten hebt verwijderd, hangt hij aan de buizen. De volgende stap is om de buizen van de canister te verwijderen.
De zachte grote buis die van de canister naar een witte "plug" gaat die in het frame zit, trekt er zo uit. Knip deze zachte grote buis NOG NIET af. De kleine harde buis komt op dezelfde manier los als de brandstoftoevoerleiding van de brandstofrail komt. Ik ga ervan uit dat je weet hoe dat moet. De laatste buis is een harde grote buis met een fitting aan elk uiteinde. Als je naar de fitting kijkt, zie je 2 "knoppen" aan weerszijden. Wat je moet doen, is HARD op die knoppen DRUKKEN, dan komt de leiding los.
Nu je de canister en volledig hebt, kun je de solenoïde van de canister losdraaien, je hebt hem nodig. De kleine harde leiding voert de brandstofdampen naar het inlaatspruitstuk. Je kunt de hele leiding kwijtraken (niet alleen het plastic deel, maar ook de metalen buis die parallel loopt aan de remleidingen tot aan de voorkant van de auto). De grote harde leiding kun je weggooien. Zoals ik al zei, de grote zachte buis is degene die je nodig hebt. Er zijn 2 grote zachte buizen, één aan elke kant van de zwarte cilinder. Je hebt de langere nodig die een U-vorm heeft. Gooi de zwarte cilinder en de korte zachte leiding weg. Knip de lange zwarte buis zo af dat je alleen een L-vorm hebt (zie foto hieronder).
Het volgende deel is een beetje vervelend. Je moet de grote zachte buis op de inlaat van de vent-solenoĂŻde (de kant met de O-ring) krijgen. Verwijder de O-ring. Ik gebruikte gewoon wat speeksel en een platkopschroevendraaier om hem erop te krijgen. Als hij er eenmaal op zit, kun je een wormwielslangklem gebruiken om hem vast te klemmen, of je kunt een tie-wrap gebruiken zoals ik deed. De tie-wrap was voor mij gemakkelijker.

Vervolgens schroef je de solenoĂŻde aan de auto. Er zijn 2 witte beugels die naar beneden hangen en perfect werken. Draai de bout NOG NIET helemaal vast. Duw het andere uiteinde van de grote zachte buis op de ontluchtingsbuis van de brandstoftank. Hij is zwart en loopt omhoog in de achterwielkast. Het is moeilijk te missen, want het deel van de buis waarop je de grote zachte buis moet duwen, is zilverkleurig. Zet hem daar vast met een slangklem.

De reden dat je dat allemaal moet doen, is dat het EVAP-systeem periodiek de solenoĂŻde sluit en vervolgens de druksensor van de brandstoftank meet om op lekken te testen. Dus wat je moet doen, is de EVAP-solenoĂŻde in lijn brengen met de ontluchtingsslang en dat zou de druksensor moeten misleiden. Het verwijdert de evap-canister, maar houdt alle componenten aan het praten.
Trek de bout aan waarmee de solenoĂŻde aan de auto is bevestigd. Zorg ervoor dat de elektrische draad is aangesloten op de solenoĂŻde. Dat deel is klaar. Je kunt nu naar de voorkant van de auto gaan en daar een paar leidingen kwijtraken. Er is een EVAP-regelklep (het is een solenoĂŻde die er net zo uitziet als de fabrieksboostregel-solenoĂŻden). Haal de stekker eruit en verwijder vervolgens alle buizen waaraan de solenoĂŻde is bevestigd. Er is een kleine zwarte en rode cilinder die je zult zien, gooi die niet weg, het is een terugslagklep en je hebt hem misschien nodig voor iets anders.
Hoe dan ook, knip een recht stuk van de vacuĂĽmleiding van ongeveer 2-3" lang af. Dat is je plug voor de open buis die uit het inlaatspruitstuk steekt. Zoek iets dat in de vacuĂĽmleiding past en hem afsluit (niet je penis :dancebanana

Je moet de solenoĂŻde weer aansluiten, anders geeft hij een CEL. Ik heb de solenoĂŻde gewoon helemaal uit elkaar gehaald, zodat ik alle onnodige rommel kwijt kan. Toen heb ik hem met tie-wraps vastgemaakt aan de draden die naar de MAT-sensor gaan.
Nu ben je het EVAP-systeem kwijtgeraakt en hoef je geen codes uit te schakelen zoals bij de Evo 8's en 9's :thumbup:
Als je vragen hebt, stel ze gerust.